Wat is Random Attacks?

Random Attacks, letterlijk vertaald als “willekeurige aanvallen” of vrij vertaald als “onaangekondigde aanvallen”, is een wedstrijdvorm in de krijgskunst.
Bij de competitievorm wordt er teruggegaan naar de essentie van zelfverdediging, namelijk een actie uitvoeren bij een onaangekondigde aanval. Het stressgevoel dat wordt opgeroepen tijdens de wedstrijden verplicht de deelnemers om terug te vallen op natuurlijke reflexen die ontstaan zijn door jarenlange trainingen in hun krijgskunst en/of vechtsport. Beoefenaars leren via “Random Attacks” omgaan met stresssituaties die bij agressie in de realiteit ook zullen voorkomen.

Wedstrijdverloop bij Random Attacks
Er wordt gewerkt met twee koppels die tegen elkaar uitkomen, waarvan de uitvoerders beoordeeld worden:

• Elk koppel bestaat uit een aanvaller en uit een uitvoerder/kamper die zich verdedigt en/of bevrijdt.
  • De beide uitvoerders/kampers betreden de mat op de aangeduide plaats, groeten elkaar, de jury en gaan in gevechtshouding staan, zodanig dat ze de tegenstander niet kunnen zien.
  • De wedstrijdtafel roept de twee aanvallers bij zich en deze krijgen een aanval op foto en/of tekening te zien die op een “random” manier gegeven wordt via de computer.
  • Het computerprogramma kiest een willekeurige aanval zodat de objectiviteit van de aangeduide aanvalsvorm bewaard blijft.
  • De aanvallers nemen hun startpositie (in gevechtshouding) in bij hun partners (uitvoerder).
  • Op signaal van de mat-scheidsrechter voeren ze elk op hun beurt de aangegeven aanval uit.
  • De scheidsrechter zal bepalen wie start, “rood” of “wit”.
  • Wanneer beide aanvallers hun eerste aanval hebben gedaan, zal de scheidsrechter de aanvallers terug naar de wedstrijdtafel sturen om zo de volgende aanval op foto en/of tekening te laten zien.
  • Op basis van ouderdom en niveau zullen er drie tot vier verschillende aanvalsvormen uitgevoerd worden.
  • Na het uitvoeren van de opgelegde aanvallen zal de scheidsrechter het oordeel van de drie of vijf juryleden vragen.
  • Op het signaal van de scheidsrechter “hantai”, zullen de drie of vijf juryleden een oordeel geven door middel van een vlag (rood of wit) in de lucht te steken en dusdanig een winnaar aanduiden.

De reactiesnelheid in combinatie met het uitvoeren van een goede en efficiënte techniek bepaald winst of verlies.